KÜLHONI MAGYAR SZAKKÉPZÉS TÁMOGATÁSA - INTÉZMÉNYI PROGRAM
Szakmai beszámoló
A "KÜLHONI MAGYAR SZAKKÉPZÉS TÁMOGATÁSA - INTÉZMÉNYI PROGRAM" pályázati felhívás keretén belül a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. támogatásával Matej Éva, mint vezető tanár és Sztasko Gergely, Pobori Dániel, Hegyi Dániel, Burszki Mátyás és Sliva Richárd támogatott diákok 2015. július 6. - 2015. július 31. közötti időpontban szakmai gyakorlaton vettek részt a Miskolci Andrássy Gyula Szakközépiskolában.
A gyakorlat különböző szakmai területeket ölelt fel. A diákok Várhegyi Miklós vezetésével elsajátították a kézi forgácsolás, domborítás, kivágás, hajlítás és fúrás alapjait. Ezeknek a tevékenységnek a végterméke egy fémrózsa volt, melyet diákjaink emlékül hazavihettek.
A képzés CNC gépeken folytatódott, Géczy István magas szintű szakmai irányításával. A diákok megismerkedtek a G - és M - kódokkal, a CNC gép mozgásviszonyaival, a gép felépítésével, a programozás alapjaival. Megtanulták a programbevitelt a CNC gépbe és annak szimulációját. Ezt követte a szerszámbemérés és ellenőrzése, a próbagyártás és a végtermék - sakkfigura legyártása. Valamennyi diák saját tervezésű munkadarabot programozott be és gyártott le, mely gazdagította gyűjteményüket a szakmai gyakorlatról.
A hidraulika-pneumatika részben elsajátították a hidraulikus és pneumatikus elemtechnika lényeges ismereteit, üzemi tennivalóit. Gyakorlatot szereztek a hidraulikus és pneumatikus kapcsolások összeállításában, valamint jártasságot szereztek a hidraulika és pneumatika ISO 1219 szabványos rendszerében. Megismerkedtek az egyszerűbb hidraulikus és pneumatikus vezérlések tervezésével, összeállításával. Ezt a részét a szakképzésnek szintén Géczy István vezette.
A következő héten a diákok Demján István tanár segítségével megismerkedtek a Solid Edge programmal. A gyakorlatok folyamán megtanultak térben alakzatokat, alkatrészeket rajzolni és tervezni. Megtanulták ezekre az alkatrészekre különféle hornyokat, furatokat, meneteket, süllyesztéseket, lesarkalásokat és lekerekítéseket helyezni és ezeket a szabványok szerint be is kótázni. Ezután megtudták, hogy a program segítségével hogyan készítsenek metszeteket, összeállítási rajzokat és vetületeket. A gyakorlat végén a tanulók megszerkesztettek egy csapot és annak kisebb részeit és a program segítségével ezt a csapot össze is állították, bekótázták és metszetben ábrázolták.
A hónap negyedik hetén Madácsi István mutatta be a mobil csuklókaros koordináta mérőgép és a stabil koordináta mérőgép működésének alapjait. A diákok a mérőgépekkel megtanultak kész alkatrészeket mérni, 3D-ben vázolni a PC DMIS 4.2-es szoftverrel és olyan távolságokat, szögeket lemérni, melyeket hagyományos mérőeszközökkel csak közvetetten vagy egyáltalán nem is lehetne.
A délutáni és hétvégi foglalkozások Miskolc és környékének megismerésére összpontosultak. Megtekintettük Diósgyőri várat, Lillafüreden a Hámori-tavon csónakáztunk. Budapestre látogattunk, ahol a városban található óriáskerékből megnéztük Budapestet, meglátogattuk a Parlament épületét és a többi időt városnézéssel töltöttük. Az egri kirándulás alkalmával megcsodáltuk a Kopcsik Marcipánia és Harangöntő-házat, és a kilátást a Minaret tetejéről. Sok mindent megtudtunk az asztronómiáról a Varázstoronyban és látogatást tettünk az Egri várba, ahol a magyar történelemről szóló filmeket is láthattunk.
A támogatást a következő költségek fedezetére használtuk fel: utazás a fogadó intézménybe, egészségügyi biztosítás költsége a program időtartama alatt és egyéb célokra felhasználható pénzügyi költségek- a délutáni foglalkozás költségei.
A program megerősítette iskolánk a Kassai Szakkay József Szakközépiskola és a Miskolci Andrássy Gyula Szakközépiskola közötti együttműködést, s lehetőséget nyújtott a két iskola közötti további tapasztalatcserére. Diákjaink nagyra értékelték a szakmai gyakorlaton szerzett tapasztalatokat, a színvonalas oktatást és a lehetőséget, hogy részesei lehettek a pályázatnak.